Hoppa till innehåll

Grillad varmrökt lax med ingefärssås

juni 6, 2007

food

Ingredienserna i denna månads cyberkocken är: musslor, ingefära, koriander och någonting rökt. Med det som utgångspunkt grillade jag igår varmrökt lax och till det hade vi sås med musslor, räkor och ingefära samt potatis. 3 åringen åt med stor aptit av laxen medan såsen inte föll henne i smaken. Till tre personer använde jag:

ca 500 g varmrökt lax,
1/2 nät musslor,
en kvart räkor,
1 1/2 gul lök,
1 vitlök (solo),
färsk ingefära,
1 lime både saft och skal,
1/2 citron,
socker,
salt,
svartpeppar,
färsk koriander,
maizenaredning,
potatis och
vatten

Av gammal vana började jag med att skala potatisen. Sedan sedan gjorde jag en buljong på räkskalen.

Jag skalade räkorna och sorterade huvud, kropp och skal var för sig. Skal och kropp sparades, huvudena slängdes. Jag hettade upp olja i en kastrull, och fräs skalen. Tillsatte efter en stund 1/4 vitlök i bitar, 1/2 gul lök i bitar och 1/2 l vatten. Kokade ur skalen. Silade bort skal och lökar och sparade buljongen.

Under tiden buljongen kokade skrubbade jag musslorna och sorterade bort de som inte var stängda. Musslorna kokades i 1 l vatten, 1/2 gul lök, 1 bit ingefära och saft och skal av 1/2 citron. Hällde av vattnet och när musslorna svalnat plockade jag ur dem ur sina skal. Sparade några i skalen som dekoration.

Såsen. Hettade upp olja, fräste 1/2 hackad lök utan att den fick färg, pressade i 1/3 vitlök och rev ner en ganska stor bit ingefära (glömde mäta på något sätt), rev ner skalet av 1/2 lime och pressade i saften från samma limehalva och tillsatte sist räkbuljongen. Såsen fick sedan sjuda medan potatisen kokade. Smakade av såsen och tillsatte 2 nypor socker och lite salt. Strax innan vi skulle äta tillsatte jag ytterst lite maisenaredning för att såsen skulle bli lite simmigare, musslorna och räkorna.

Laxen delade jag i prortionsbitar, oljade, malde svartpeppar på och grillade på medelhög värme.

Vid servering la jag koriander och rivet limeskal på laxen.

2 kommentarer leave one →
  1. juni 6, 2007 9:12 e m

    Åh, det där ser jättegott ut!

  2. juni 8, 2007 8:39 f m

    Så, nu finns sammanställningen uppe! 🙂

    http://annesmat.blogspot.com/2007/06/cyberkocken-nationaldagsversion.html

Lämna en kommentar